Personal Rapid Transit


Personal Rapid Transit (PRT) er en offentlig transportform byder på små automatiserede køretøjer, som bruges til parkeringsanlæg, og som en lokal transit system. Mulige anvendelser spænder fra lufthavne til forretning og industri parker, forlystelsesparker, storbycentre og boligområder.
Der blev lavt forskning i systemet i 1960'erne og 1970'erne. I 1975 blev MorganTown åben for åbnet for offentligheden, og er stadig i brug. 
PRT designs, er køretøjer dimensioneret til enkeltperson eller lille gruppe rejse, typisk beregner til 2 til 6 passagerer per køretøj. Systemet fremgangsmåde er en uafbrudt, punkt-til-punkt-rejse, uden om alle mellemliggende stationer. Køretøjerne hedder pod. De har forskellige systemer til at bevæge sig. Nogen pod biler har en føler, der styre køretøjet positioner via indlagte magneter eller lasere. Andre PRT systemer har hjul løber langs sidevæggene at hjælpe med at styre hver pod bil.
3.46 minutter video om hvordan PRT fungere

Systemer i Morgan Town:

El-pickupper er fastgjort på begge sider af hver bil, der skaber forbindelse til elektrificerede skinner på en eller begge sider af ledebanen.


Systemet forbinder universitetets bygninger med fem stationer og længen på sporet er 13,9 kilometer lang. Når en bil nærmer sig en station, kan det enten fortsætte lige forbi, uden om stationen, eller hjulene kan dreje og følge de strømførende skinner ind på stationen.




PRT ULTRA

PRT ULTRA køre på et netværk på styrerille som er et fortov med kantsten og er meget billig at konstruere. PRT ULTRA køretøj hedder Pod og kører på batteri og vurderes til at være meget mere miljøvenlig end de CO2-udslippende busser. Pod bruger (om bord batterier), der genoplades ved stoppestederne. Med Prt ULtra Pod undgår man også trafikulykker. De førerløse pod styres af fire laser, der holder poden på rette kurs og sørger for ikke at støde ind i andre "Pods".
POD ved Heathrow Airport
I Londons Heathrow Airport Terminal 5 blev der indviet i sommeren 2010 et PRT ULTRA system. Der vil erstatte omkring 50.000 busafgange om året. 21 ubemandede batteridrevne Pod biler med plads til hver 6 passagerer plus deres bagage skal hente passagerne ude på parkeringspladsen og indtil Terminal 5. Bilerne køre hvert 12 sekund på den 3,5 kilometer lange strækning, så passagerne ikke kommer til at mærke ventetid. Der er 3 stationer undervejs, hvor pod kører på den tosporede specielle vej med 40 km i timen.

Kort præsentation af PRT ULTRA


PRT 2gether

PRT 2gether kører på et netværk af specielt bygget skinne som både fungerer som fremdrift og bremsning.
PRT 2gether gik i drift i Masdar City i De Forenede Arabiske Emirater i november 2010. Systemet forbundet af 1,2 km envejs-spor. Systemet er i drift 18 timer i døgnet, syv dage om ugen. Turen tager omkring 2 og et halvt minut med en hastighed på 20 kilometer i timen. Gennemsnitlig ventetid forventes at være omkring 30 sekunder.
 præsentation af PRT i Masdar city
 
Kort over den nuværende lijne
Heathrow Lufthavn og Masdar City er ikke det eneste sted, man pønser på Personal Rapid Transit –  Frankrig, Holland og ikke mindst vores svenske brødre er langt fremme i udviklingen.
SkyCab – Svensk udviklet PRT
 

 konklusion

Personal Rapid Transit(PRT) er et godt system, som er fremragende til den Kollektiv trafik, og er et supplement til busserne. Måske på langt sigt vil Personal Rapid Transit overtage buskørsel og togtrafik inden i byen. Systemet er ikke god nok til biltrafikken, da systemet ikke er fleksibelt nok, da den ikke kan fungere til at privat bilisten, kan tage en pod bil fra deres hjem. Det vil være for dyrt at lave anlæg til dette. Man skal satse på et andet system eller hybridbiler.
Jeg er slet ikke i tvivl om at PRT bliver udbredt rund i storby i fremtiden, dog er systemet kun i sin begyndelse stadium. Jo større udbredelse PRT vil få, jo mere udvikling vil det ske på systemet.
Du kan læse mere om PRT ULTRA og PRT 2gether på disse to webadresse




























 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar