Der
blev lavt forskning i systemet i 1960'erne og 1970'erne. I 1975 blev MorganTown åben for åbnet for offentligheden, og er stadig i brug.
PRT
designs, er køretøjer dimensioneret til enkeltperson eller lille gruppe rejse,
typisk beregner til 2 til 6 passagerer per køretøj. Systemet fremgangsmåde er
en uafbrudt, punkt-til-punkt-rejse, uden om alle mellemliggende stationer. Køretøjerne
hedder pod. De har forskellige systemer til at bevæge sig. Nogen pod biler har
en føler, der styre køretøjet positioner via indlagte magneter eller lasere.
Andre PRT systemer har hjul løber langs sidevæggene at hjælpe med at styre hver
pod bil.
3.46 minutter video om hvordan PRT fungere
Systemer i Morgan Town:
Systemet
forbinder universitetets bygninger med fem stationer og længen på sporet er
13,9 kilometer lang. Når en bil nærmer sig en station, kan det enten fortsætte
lige forbi, uden om stationen, eller hjulene kan dreje og følge de strømførende
skinner ind på stationen.
![]() |
PRT ULTRA
PRT
ULTRA køre på et netværk på styrerille som er et fortov med kantsten og er
meget billig at konstruere. PRT ULTRA køretøj hedder Pod og kører på batteri og
vurderes til at være meget mere miljøvenlig end de CO2-udslippende busser. Pod bruger
(om bord batterier), der genoplades ved stoppestederne. Med Prt ULtra Pod
undgår man også trafikulykker. De førerløse pod styres af fire laser, der
holder poden på rette kurs og sørger for ikke at støde ind i andre
"Pods".
![]() |
POD ved Heathrow Airport |
I
Londons Heathrow Airport Terminal 5 blev der indviet i sommeren 2010 et PRT
ULTRA system. Der vil erstatte omkring 50.000 busafgange
om året. 21 ubemandede batteridrevne Pod biler med plads til hver 6 passagerer
plus deres bagage skal hente passagerne ude på parkeringspladsen og indtil
Terminal 5. Bilerne køre hvert 12 sekund på den 3,5 kilometer lange strækning,
så passagerne ikke kommer til at mærke ventetid. Der er 3 stationer undervejs,
hvor pod kører på den tosporede specielle vej med 40 km i timen.
Kort præsentation af PRT ULTRA
PRT 2gether
PRT
2gether kører på et netværk af specielt bygget skinne som både fungerer som fremdrift
og bremsning.
PRT
2gether gik i drift i Masdar City i De Forenede Arabiske Emirater i november
2010. Systemet forbundet af 1,2 km envejs-spor. Systemet er i drift 18 timer i
døgnet, syv dage om ugen. Turen tager omkring 2 og et halvt minut med en
hastighed på 20 kilometer i timen. Gennemsnitlig ventetid forventes at være
omkring 30 sekunder.
præsentation af PRT i Masdar city
Heathrow Lufthavn og Masdar City er ikke det eneste sted, man pønser på Personal Rapid Transit – Frankrig, Holland og ikke mindst vores svenske brødre er langt fremme i udviklingen.
SkyCab – Svensk udviklet PRT
konklusion
Jeg
er slet ikke i tvivl om at PRT bliver udbredt rund i storby i fremtiden, dog er
systemet kun i sin begyndelse stadium. Jo større udbredelse PRT vil få, jo mere
udvikling vil det ske på systemet.
Du kan læse mere om PRT ULTRA og PRT 2gether på disse to webadresse
Ingen kommentarer:
Send en kommentar