Transport
Vi bevæger os rundt som aldrig før – i biler, busser, tog, færger og fly. Når vi skal i skole og på arbejde. Når vi skal besøge familie og venner. Når vi skal købe ind og når vi skal på ferie.
Der bliver fremstillet ca. 70 millioner biler i verden om året. Det samlede antal biler i verden er i dag oppe på ca. 900 millioner. Det tal vil sikkert runde en milliard i 2020. Det skyldes, at flere og flere mennesker i store lande som Kina og Indien får råd til at købe bil. Det er et problem med alle de biler.
De varer, vi køber, er også transporteret. De kommer fra andre byer, lande og verdensdele. Og når vi rejser på ferie, foregår det ofte med fly. Vi tænker ikke over det. Transport er blevet en del af vores hverdag. Også selv om vi godt ved, at transport forurener og sender CO2 ud i atmosfæren. 70 % af den olie, vi bruger i dag, går til transport.
Luftforurening
Trafikforureningen
gør mennesker syge og forårsager tidlige dødsfald. Særligt de små partikler i
gasserne er skadelige for vores helbred.
De
små partikler i forureningen fra biler, busser og lastbiler udgøres en
sundhedsmæssig risiko for befolkningen, særligt i byområder.
Luftforurening
øger antallet af hospitalsindlæggelser, luftvejs- og hjerte-kar-kræft sygdomme
samt tidlige dødsfald.
På
baggrund af en række forskningsresultater har WHO udpeget biltrafikken til, at
være den hurtigst voksende enkeltårsag til forurening i Europa. Organisationen
vurderer, at de langsigtede følger af trafikforurening hvert år koster 80.000
europæere livet, og at mange hundrede tusinde europæiske børn hvert år påføres
astma og luftvejsproblemer pga. bilernes udstødning.
Der
skal gøres noget så der er mindre forurening rundt i verden, således at vi i
fremtiden har nogen renere byer. Vi skal tænke anderledes og ikke i fremtiden
tage bilen som transportmiddel.
Bilen
er desværre i stor fremgang, og således vejsystemerne ikke kan følge med.
Verden kan ikke bygge sig ud trafikpropper, da Flere veje skaber bare mere
trafik.
Den
bedste løsning er kollektive trafik selvom den på tilbagetog overalt i verden,
på nogle nær nogle få undtagelser. Desværre er det ikke så rart og nem som
privatbilen. Den kollektive trafik bliver mest brugt af folk, som ikke har
bilen og folk der bor og arbejder tæt ved en station.
Situationen er imidlertid ved at ændre sig. Der er begyndt at opstå forskellige
systemer, som kan være løsning på effektiv transport systemer, som i fremtiden
kan overtage det nuværende system. Måske på længere sigt kan de nye effektiv
transport systemer overtage biltrafikken.