Rapid
Urban Flexible (RUF) er et danskudviklet transportsystem, som er udvikling af civilingeniør
Palle R. Jensen i slutningen af 1980'erne.
Det kunne se ud som om at det ligne et PRT system. Det er også små kabiner
der køre på skinner, men i modsætning til PRT systemet er en elbil, der også
køre kan køre på alminding vej.
Kort
sagt forener RUF systemet de bedste sider af togdrift med de bedste sider af
bil kørsel.
Opbygning
RUF
skinner er en meget slank trekantet skinne som ruf'erne "rider"
ovenpå. Det giver en meget stabil kørsel. Afsporinger er umulige. Ved at klemme
om toppen af skinnen kan der bremses meget effektivt.
RUF
systemet er et system hvor køretøjerne kan køre på to måder (Dual-Mode). Køretøjerne kan være både biler (ruf) og busser (maxi-ruf).
RUF
Ruf køretøjer skal
kunne kobbelt sammen til små tog. De bliver kobbelt sammen mens de køre ved ca.
30 km/t. Derefter bliver de speedes op til 150-200 km/t.
Længde af tog
afpasse efter behov. Om natten køre man enkelt vis, og om morgen i myldretiden
kan der være 10 ruf pr. tog.
Ruferne er et
elektriske køretøjer med små batterier. Disse kan delvis oplades på skinnen.
Maxi-ruf
![]() |
Maxi-ruf |
Maxi-ruf'en kan
skifte funktion undervejs på rejsen. Den starte typis med med at være bus, som
kan hente folk ved deres bopæl, og men køre op på skinnerne, og bliver til en
togvogn.Togvogn kan blive samkopling med andre togvogne. Maxi-ruf
er tænk sammen med IT. Man kan bestille maxi ruf gennem Pc/tabel eller
telefon/mobil. Betaling forgår via en ”smart-Box” eller mobilen.
konklusion
Det Danske Ruf system er genial, og vil helt sikker blive en kæmpe succes, hvis bare nogen vil investere og opbygger den første Ruf system i verden. Jeg føler mig sikker på, at der kan etableres en form for kollektiv trafik via RUF konceptet, som kan tiltrække mennesker som normal bruger bilen.
Jeg syntes at de danske politiker skal beslutte at
satse noget andet end metro eller s-tog. De skulle investere i at opbygge en
Ruf forbindelse fra københavn til Ringsted. opfinding civilingeniør Palle R.
Jensen har forslået at man kan starte på denne rute, og opbyger systemet ved
siten af den eksterende s-tog linie. Det vil koste 4 mia at anlæge Ruf
ststemet, og korte rejse tiden med ca. 20 minutter.
![]() |
RUF og S-tog ved siden af hinanden |
Jeg tror at der
desværre går rigtigt mange år for maxi ruf slår igemmen som kollektiv trafik,
og der vil helt sikker gå 15-20 år inden Ruf bilen systemet bliver til noget.
Måske bliver systemet ikke til noget i Danmark i første omgang. Men et anden
sted i verden. Det være tosse at systemet ikke bliver opført i landet, da
Danmark kan tjene masse af penge på erfaring med et systemet som er drift, og det
kan senere blive til evt. produktion af biler til resten af verden. Det vi give en masse arbejdspladser.
5.50 minut præsentation af RUFI
Du kan læse mere om RUF på denne webadresse http://www.ruf.dk/