Rapid Urban Flexible


Rapid Urban Flexible (RUF) er et danskudviklet transportsystem, som er udvikling af civilingeniør Palle R. Jensen i slutningen af 1980'erne.  Det kunne se ud som om at det ligne et PRT system. Det er også små kabiner der køre på skinner, men i modsætning til PRT systemet er en elbil, der også køre kan køre på alminding vej.

Kort sagt forener RUF systemet de bedste sider af togdrift med de bedste sider af bil kørsel.

Opbygning

RUF skinner er en meget slank trekantet skinne som ruf'erne "rider" ovenpå. Det giver en meget stabil kørsel. Afsporinger er umulige. Ved at klemme om toppen af skinnen kan der bremses meget effektivt.

RUF systemet er et system hvor køretøjerne kan køre på to måder (Dual-Mode). Køretøjerne kan være både biler (ruf) og busser (maxi-ruf).

RUF

Ruf køretøjer skal kunne kobbelt sammen til små tog. De bliver kobbelt sammen mens de køre ved ca. 30 km/t. Derefter bliver de speedes op til 150-200 km/t.
Længde af tog afpasse efter behov. Om natten køre man enkelt vis, og om morgen i myldretiden kan der være 10 ruf pr. tog.
Ruferne er et elektriske køretøjer med små batterier. Disse kan delvis oplades på skinnen.

Maxi-ruf

En maxi-ruf er en lille elektrisk bus med plads til 10 passagere, bliver opladet på skinnerne. Der er ingen ståpladser. Hvert sæde har sin egen dør som er hængslet i toppen. Adgangen til sæderne foregår direkte fra gadeniveau. For ældre og gangbesværede er det særdeles nemt at stige ind og ud.
Maxi-ruf
Maxi-ruf'en kan skifte funktion undervejs på rejsen. Den starte typis med med at være bus, som kan hente folk ved deres bopæl, og men køre op på skinnerne, og bliver til en togvogn.Togvogn kan blive samkopling med andre togvogne. Maxi-ruf er tænk sammen med IT. Man kan bestille maxi ruf gennem Pc/tabel eller telefon/mobil. Betaling forgår via en ”smart-Box” eller mobilen.

konklusion

Det Danske Ruf system er genial, og vil helt sikker blive en kæmpe succes, hvis bare nogen vil investere og opbygger den første Ruf system i verden. Jeg føler mig sikker på, at der kan etableres en form for kollektiv trafik via RUF konceptet, som kan tiltrække mennesker som normal bruger bilen.
Jeg syntes at de danske politiker skal beslutte at satse noget andet end metro eller s-tog. De skulle investere i at opbygge en Ruf forbindelse fra københavn til Ringsted. opfinding civilingeniør Palle R. Jensen har forslået at man kan starte på denne rute, og opbyger systemet ved siten af den eksterende s-tog linie. Det vil koste 4 mia at anlæge Ruf ststemet, og korte rejse tiden med ca. 20 minutter.
RUF og S-tog ved siden af hinanden
Jeg tror at der desværre går rigtigt mange år for maxi ruf slår igemmen som kollektiv trafik, og der vil helt sikker gå 15-20 år inden Ruf bilen systemet bliver til noget. Måske bliver systemet ikke til noget i Danmark i første omgang. Men et anden sted i verden. Det være tosse at systemet ikke bliver opført i landet, da Danmark kan tjene masse af penge på erfaring med et systemet som er drift, og det kan senere blive til evt. produktion af biler til resten af verden. Det vi give en masse arbejdspladser.
 
5.50 minut præsentation af RUFI
 
Du kan læse mere om RUF på denne webadresse http://www.ruf.dk/